שיווק מבוסס דאטה – כך תעשו זאת נכון, באמצעות 9 צעדים פשוטים (יחסית)

מאת: אייל מרקוס, מנכ"ל SPLASH

עולם השיווק נמצא בעיצומה של מהפיכה אמיתית. מנהלי השיווק הופכים להיות הכח המשפיע והחזק ביותר בארגון. מדוע זה קורה? בזכות המידע הרב שנאסף בעולמות השיווק – מידע שמאפשר להסיק מסקנות אמיתיות לא רק על קמפיינים, מיתוג ולידים, אלא גם על מה רוצים הצרכנים באמת, ומה כדאי למכור להם.

ובעיצומה של המהפכה, טמונה ההזדמנות – שיווק מבוסס נתונים הוא מפתח ליצירת יתרון משמעותי מול המתחרים.

כדי לצלול אל התחום, יצרנו 9 צעדים (ב-High-Level) שיסייעו לכם ולכן להשתמש בדאטה במחלקת השיווק:

תשעה צעדים קריטיים להטמעת שיווק מבוסס דאטה: 

  1. אספו נתונים 

לפני שתיגשו לפרויקט, עליכן (ועליכם) לדעת מה מהותו ומי קהל היעד שלכם. הצעד הראשון הוא איסוף נתוני הלקוחות הקיימים של הארגונים.

  1. אמתו את הנתונים

התרחיש החמור ביותר הוא לגלות שהנתונים שאספתם בעמל רב הם פשוט לא רלוונטיים. עליכם לאמת את הנתונים, ולהיעזר בגורמים מקצועיים בארגון כדי להבין בדיוק מה משמעות הנתונים ועד כמה הם רלוונטיים. עבודה עם המחלקות רלוונטיות (מכירות, כח אדם, תפעול) תסייע לכם גם להבין את הנתונים לעומקם.

  1. הרכיבו צוות דאטה

כדי להפוך את האסטרטגיה השיווקית לאפקטיבית בפועל, נתונים הם ממש לא הכל. בסופו של יום, צוות מנצח הוא חיוני להצלחת כל פרויקט. הרכיבו צוות רב תחומי. ודאו שחברי הצוות עובדים יחד היטב, ושהם נכונים ללמוד תחומים חדשים ולפרוץ את מסגרת התפקיד שלהם. לדוגמה, אנשי מכירות עם היכרות מעמיקה בתחום ה-IT, או אנשי דאטה עם הבנה בשיווק ובפרסום. או…אנשי שיווק עם הבנה ותשוקה לדאטה.

  1. הגדירו את המדדים שלכם להצלחה

נתונים משרטטים נרטיב ויש להם משמעויות רבות, מעבר לערך המספרי שלהם. כדי להבין באמת את הנתונים שלכם, התחילו בהגדרת המטרות ומדדי הביצוע המרכזיים, ורק אז תוכלו למדוד הצלחה באמצעות הדאטה. הפרויקט חייב להתחיל בקביעת KPIs רלוונטיים ומדידים.

זו אחת העצות החשובות ביותר שאנו נותנים בעולם השיווק מבוסס הנתונים – אל תתחילו את פרויקט השיווק ללא קביעת מדדים.

ישנם מגוון פרמטרים שיכולים להעיד על הצלחה (או כישלון) –  מעורבות גולשים, כמות הקלקות, כמות שיתופים, זמן השהייה באתר, וכו'. עלינו להגדיר את מדדי הביצוע המרכזיים ולקבוע את היעדים שיהוו מבחינתנו הצלחה של הפרויקט.

  1. בחרו את הכלי הנכון

יש מספר רב של כלים בשוק הדאטה, אולם רק חלק מהם טובים באמת, ורק חלק קטן מהם מותאמים לעולם השיווק.

הכלי יאפשר לכם לא רק להצליח בקמפיין וליצור את המדידות הנכונות בתוך הארגון (המידע שזורם מהמחלקות השונות) וגם מחוץ לארגון (המידע שזורם מהחנויות, או מהפרסום בפייסבוק, או מפריסת המדיה בדה-מרקר וכלכליסט). פירוט והמלצה על הכלים השונים נספק במאמר הבא. תוכלו בינתיים ליצור איתנו קשר ב- kesher@splashing.co.il ונספר על הכלים המותאמים ביותר (עד לכתיבת ופרסום המאמר).

  1. למדו איזה שאלות לשאול

הכלי לא יספק תשובות מעצמו. הנושא הכי חשוב בדאטה הוא לא הכלי, והוא לא התשובות, אלא… השאלות ששואלים את הכלי! כדי לשאול את השאלות הנכונות אתן צריכות:

  • להכיר את הנתונים שלכן. להכיר אותן טוב. ראו סעיף 2.
  • להכיר את הכלי ואת היכולות שלו.
  • להכיר את הקמפיינים שלכן – את המטרות, היעדים ואת ביצועי העבר.
  • להבין את המטרות העסקיות וה-KPIs (ראו שוב סעיף 4).
  • להבין איזה תשובות תרצו לקבל – ומה המשמעות שלהם לארגון. אחת הסכנות היא לשאול את השאלות הלא נכונות, וללכת לאיבוד בתוך אוקיינוס של נתונים ושל תשובות שאינן מסייעות.

הזמן הוא מוטיב קריטי בחיי העבודה של כולנו – קחו בחשבון שתצטרכו להשקיע זמן בהכרת כל החלקים שהזכרנו פה (החדשות הטובות הן שעיקר ההשקעה היא חד פעמית – בלימוד ובבניית התשתית).

  1. צאו לדרך

אחרי שחיברתן את המידע לכלי (שאמור לשאוב באופן אוטומטי את כל מקורות המידע), ולמדתן להפיק דאשבורדים שמכוונים בדיוק ל-KPIs שקבעתן, אפשר לצאת לדרך. הדאטה דורשת תשומת לב, ועליכן לבחון אותה באופן תמידי (האמת? זה גם ממש כיף). סביר שתיווכחו שתוכלו להפיק תועלת כבר בימים הראשונים של השימוש המושכל במערכת. בתוך ימים ספורים תוכלו לשפר תוצאות תוך באמצעות עריכת בדיקות וניסויים.

  1. אופטמיזציה, אופטימיזציה ושוב אופטימיזציה

במאמרו  Act like a scientist: 3 keys to a data driven marketing strategy, מציג מתיו בקלי את שיטתו לביצוע אופטימיזציה:

  1. איסוף דאטה
  2. הצבת השאלה – איזה מידע זמין לנו?
  3. יצירת היפותזה
  4. העמדת ההיפותזה במבחן
  5. וידוא שתוצאות המבחן תואמות את ההיפותזה
  6. ניתוח הדאטה והסקת מסקנות
  7. הצגת התוצאות ותכנון הצעד הבא
  1. השלב המכריע ביותר – הסקת מסקנות על העדפות הצרכנים

לאחר כל השלבים האלה (שקיפלו בתוכם עולם שלם וחודשים של עבודה, אנחנו יודעים) – מגיע השלב הקריטי מכל. הסקת מסקנות לגבי העדפת הצרכנים – מה הם באמת רוצים? מה הם צריכים? את כל אלה תוכלו להסיק מהנתונים שניתחתם באמצעות הכלי. התשובות האלה הן גם אלה שיעשו שינוי אמיתי בארגון ויסייעו לכם ולכן להיות הכח המוביל בארגון ולהצעיד אותו לדרך חדשה.

רוצים עוד פרטים? שלחו לנו מייל ל- kesher@splashing.co.il

או השאירו פרטים: