מה זה דאשבורד? איך תבנו אחד טוב? ומה יוצא לנו מזה? על כל אלה, ועוד 6 טיפים לבניית דאשבורד טוב – במאמר

אייל מרקוס, מנכ"ל 'ספלאש – שיווק דיגיטלי חכם'

 

אם אתם מתעסקים בחיים המקצועיים עם נתונים ואנליטיקס, ודאי נתקלתם במילה "דאשבורד" לא מעט.
מה זה למעשה דאשבורד (Dashboard)? המילה דאשבורד מגיעה מהמילה לוח מחוונים, וממש כמו לוח מחוונים ברכב, גם הדאשבורד בעולם הדאטה מציג נתונים אשר מטרתם להציג לנו מצב קיים, מהיכן אנו באים, ומאפשר לנו לחזות להיכן אנו נוסעים.


הדאשבורד מספק נתונים המאפשרים לנו לצפות בהצצה חטופה (או בהתעמקות) במדדי ה-KPI שלנו – בין אם מדובר בקמפיין שיווקי, KPI שיווקי, תהליכים עסקיים ועוד שלל מטרות עסקיות.
ממש בקצרה, מטרתו של הדאשבורד היא "לספר" לנו:

  • האם אנחנו בכיוון הנכון?
  • מה מצבנו עכשיו לעומת מצבנו ההתחלתי?
  • מה מצבנו כעת לעומת היעד שלנו?
  • באיזו מהירות אנו מתקדמים?
  • האם צריך להאיץ או להאט?
  • האם חסר משהו? (דלק, מים)
  • האם אנחנו במסלול האופטימלי?

בשורה התחתונה, מה בעצם יוצא לנו מהדאשבורד?

  • הדאשבורד מספק ניתוח של הדאטה בהתאם לרשימת השאלות שהצבנו ולמטרו וליעדים העסקיים (KPI).
  • הוא מאפשר לנו להבין כמה אנחנו קרובים להשגת היעדים והמטרות, ומה צריך לעשות כדי להגיע לשם.

סוגי דאשבורדים
אנחנו בספלאש נוהגים לחלק את סוגי הדאשבורדים השיווקיים, לשלושה סוגים:

  • אסטרטגיים
  • אופרטיביים
  • טקטיים.

דאשבורדים אסטרטגיים: מציגים את ה-Funnel הארגוני אסטרטגי – כמה כסף הוצאתי לעומת כמה הכנסתי (למשל). הדאשבורד הזה מספק פרספקטיבה של זמן ארוך יותר.
דאשבורדים אופרטיביים: מספקים ניתוחי מאקרו שוטפים, סנאפשוט של כל הקמפיינים. הדאשבורד הזה מתמקד בראייה שבועית / חודשית או קמפיינית.
דאשבורדים טקטיים: מספקים מוניטורינג יומיומי. למשל – דאשבורדי פייסבוק / גוגל / אנליטיקס – שמספקים ראייה מיום יום.

6 טיפים לבניית דאשבורד:

  • תתחילו מדף נייר – סרטטו וכתבו על נייר, לפני שתעברו למחשב
  • עדיף שיהיה דאשבורד אחד לכל KPI
  • בחרו בויזואליזציות הנכונות – בחרו באילו גרפים כדאי להשתמש לאילו נתונים
  • עדיף שלא יהיו יותר מ-8 מקבצי ויזואליזציות/גרפים בדאשבורד אחד
  • ספרו סיפור – עם התחלה אמצע וסוף
  • חשוב מאוד שהדשבורד ייראה טוב לעין. נתונים, כמו אוכל, קל יותר לעכל כשהם מוגשים בצורה נאה.

הדאשבורד הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר בעולמות של שיווק מבוסס נתונים (Data based Marketing), אולם הוא בסך הכל מראה – הוא משקף את השאלות שאתם תשאלו, ואת השכל שתרצו אתם להפיק מהנתונים. חשוב לרתום אותו לעזרת השיווק, באמצעות השאלות הנכונות והמיקוד הנכון.
בהצלחה גדולה!

נשמח לענות לכל שאלה. צרו קשר בטופס או במייל:

kesher@splashing.co.il

או השאירו פרטים: