אייל מרקוס, מנכ"ל ספלאש

את המהפיכה הגדולה שבדרך לשוק הפרסום והשיווק הדיגיטליים אפשר לראות במה שלינקדאין כבר פרסמה (נכון לכתיבת המאמר – 14.3.2018).

תזכורת קצרצרה – ב-25 במאי ייכנסו לתוקף תקנות ההגנה על הפרטיות האירופאיות (GDPR). התקנות יחולו על כל ארגון שמחזיק ושיחזיק בדאטה של תושבי האיחוד (תושבי, לא אזרחי) – ללא קשר למיקום הארגון. כלומר – אם יש לכם דאטה של תושבי אירופה, התקנות חלות עליכם.

התקנות קובעות שורה ארוכה של הגנות פיזיות ודיגיטליות על מאגרי המידע וקובעות כללים קשוחים מאוד לגבי עדכון הגולשים במה שייעשה עם הדאטה שלהם. אספתם פרטי לקוח – ועכשיו תרצו לעשות לו רימרקטינג בגוגל? לכוון אליו מודעות בפייסבוק ובלינקדאין (במסגרת Custom Audience)? לשלוח לו דיוורים? תצטרכו לומר לו או לה בדיוק מה אתם מתכוונים לעשות עם המידע והלקוח יצטרך לסמן שהוא מסכים. תקנות קשוחות, והרות אסון לעולם הפרסום והשיווק הדיגיטלי.

הסובלות העיקריות יהיו גוגל, פייסבוק ולינקדאין – שרוב הרווח שלהם מגיע משימוש בדאטה של גולשים והצעתו למפרסמים.

לקריאת המאמר על מה שהולך להתרחש כשפייסבוק תפגוש את ה-GDPR (וההשפעה על שוק הפרסום בפייסבוק) – קראו כאן. לקריאה על מהפיכת ה-GDPR והשפעתה על הפרסום והשיווק בישראל – קראו כאן.

לינקדאין מפורשת יותר ממתחרותיה ומספרת על השינויים שהפלטפורמה מתעתדת להכניס. אם אתם מפרסמים בלינקדאין, עבורכם או עבור אחרים – זה לגמרי מאמר עבורכם, או עבורכן.

אז מה יקרה בלינקדאין לקראת ה-25.5?

  • חברי לינקדאין שהם תושבי האיחוד האירופאי יראו הודעה שתפנה אותם להסדרת אפשרויות הפרסום ותפציר בהם לאפשר פרסום על פי נתוניהם שנאספים בלינקדאין. הם יצטרכו להסכים לכך שלינקדאין תעשה שימוש במידע שלהם לפרסום (ההשלכות עלינו המפרסמים ברורות).
  • המידע אודות הגולשים, הקיים בחשבונות הפרסום – יימחק לאחר 90 יום, אם הוא לא נערך או נעשה בו שימוש בקמפיינים פעילים.
  • למפרסמים – לינקדאין מודיעה כי הם אלה האחראים לכל מידע שמיובא אל תוך המערכת של לינקדאין. כלומר – מפרסם העושה שימוש בדאטה חיצוני לטירגוט – חייב לוודא שיש לו את כל האישורים מהאנשים שמהם אסף את המידע וכמובן שהוא עומד בכל התקנות של ה-GDPR. לינקדאין מציינת במפורש שהמפרסמים הם האחראים לכל תוכן המודעות ולכל מידע שייאסף בלינקדאין.
  • מפרסמים שעושים שימוש בכלי הפרסום Sponsored Inmails (כלי עוצמתי במיוחד בלינקדאין) – יצטרכו גם כאן לוודא שיש להם את כל האישורים הנדרשים וכי הם עומדים בתקנות ה-GDPR, במידה וירצו לעשות שימוש בדאטה חיצונית (ולייבא אותה לתוך לינקדאין).
  • ומה בנוגע למודעות טופס לידים? כמו פייסבוק, לינקדאין החלה להציע לפני חודשים ספורים 'מודעות טופס לידים' – כאשר הגולש לוחץ על המודעה, נפתח לו טופס לידים, עם פרטיו מלאים כבר, והוא רק צריך לאשר שליחה למפרסם. ומה קורה במקרה הזה בלינקדאין? הרי לינקדאין אוספת בעבור המפרסם פרטי משתמש ומעבירה לו אותם כחלק מהקמפיין. ובכן, לינקדאין אומרת שגם המודעות הללו יעמדו בתקנות החדשות (ויוצגו רק לגולשים שיאפשרו ללינקדאין לטרגט אותם במודעות על בסיס המידע שיש עליהם בלינקדאין). ושוב לינקדאין מציינת שהמפרסמים הם האחראים למידע ושהם חייבים לעמוד בתקנות ה-GDPR (סביר שכל מפרסם יצטרך לאשר שוב ושוב שהוא האחראי למידע הנאסף או המיובא לתוך לינקדאין).
  • לינקדאין גם תאפשר לגולשים "להתחרט" על מתן הפרטים וגולש שירצה יוכל לבקש והמידע הזה יימחק מלינקדאין, במסגרת 90 הימים שלאחר הפרסום. כמובן שהמפרסם יצטרך להתייעץ עם יועציו המשפטיים מה לעשות במקרה שכזה.
  • המפרסמים גם יצטרכו ליצור הצהרת פרטיות ייעודית לטפסי לידים, ולינקדאין תתריע בפני המשתמשים ואלה יצטרכו לאשר שהם מוכנים להשאיר פרטיהם במסגרת הצהרת הפרטיות של המפרסם (שיצטרך לציין במדויק לגולשים מה יעשה עם המידע שלהם בעתיד).

כל השינויים הללו מעידים על שינוי הגישה שיתרחש בפלטפורמות הפרסום, ועל העובדה שהגולשים יהיו בעלי השליטה ולא הפלטפורמות (כפי שהיה עד היום).

מה יעשו הגולשים? יאשרו ללינקדאין, פייסבוק ואחרות לעשות שימוש במידע שלהם לצרכי פרסום מדויק יותר? ימים יגידו (ומן הסתם, הרבה גולשים יגידו שאינם מוכנים).

שוק הפרסום והשיווק העולמי הולך לעבור טלטלה גדולה, שתהיה מצוינת עבור הגולשים וסיוט עבור המפרסמים והמשווקים.

על ההזדמנויות הגדולות שבשינויים האלה – במאמרים הבאים.

—–

לכל שאלה או הארה או הערה, צרו איתנו קשר ב: kesher@splashing.co.il ;

או כתבו אלי (אייל) ישירות: eyal@splashing.co.il

למאמר השני בסדרה: ה-GDPR מגיע לפייסבוק – איך זה הולך להשפיע על עולם השיווק בישראל?
למאמר הראשון: איך ישפיע ה-GDPR על השיווק הדיגיטלי בישראל?

חשוב לציין שכל המצוין במאמר הזה אינו ייעוץ, טיפול ו/או תחליף לייעוץ/טיפול משפטי, מקצועי או אחר, וההסתמכות על תכני האתר הינה באחריות המשתמש/ת בלבד. נא לא להסתמך רק על המאמר הזה בבואכם להתכונן לתקנות החדשות.